Thursday, December 30, 2010

lahir sebagai melayu kebanggan ku....

assalamualaikum...

selamat petang semuanya adik abang kakak mak-mak abah-abah...
wah sungguh aku berbudi bahasa kan?? hahaha
petang camni yang kejap panas kejap hujan nih
aku nak citer kat semua
bangganya aku berdarah melayu
oh patriotik-nye..hehe
ini pendapat aku aje okeh...korang setuju ke nak bangkang ke sila fikir 2 kali sebelom aku campak korang dari tingkat 4 ikut suka hati korang la

pertama

sedari kita lahir, kita dah didengarkan dengan laungan kata suci azan dan qamat... indah bukan.. bayi lagi dah di serap kan kalimah yang indah2 untuk kita dengar sebagai kalimah pertama selepas lahir kedunia ni... lepas tu datang la sanak saudara kita puji2 kita nih comel la..."wahhh comel kan".."semangat nyeeee"... lebih kurang camni la kata2 yang kuar dari mulut sedara kita tu huhu...kemudian abang kakak kita mesti excited lebih kan sebab dapat adik baru...haha


kedua

orang melayu islam ni suka bagi salam bila jumpa orang yang kenal ke, baru kenal ke, atau bertandang ke tempat orang ke... assalamualaikum... lebih kurang camni la...atau lebih ringkas kalau tulis 'samekom'...lebih kurang la tu asalkan maksud tak lari, tulisan lain takpe...maksudnye 'selamat sejahtera keatas kamu semua' dan dibalas pula dengan waalaikumsalam bermaksud 'dan sejahtera keatas kamu sekalian'... kalau tengok kaum lain, berjumpa saja mesti 'hye' 'helo' kan... perasan tak... ke korang bedal je sume huhu


ketiga

sedari kecil kita dah diajar supaya jumpa yang lebih tua beri salam kemudian diikuti pula perbuatan berjabat tangan.. menarik bukan.. bila dah besar benda ni jadi cam automatik pulak... kenal ke tak kenal ke kalau cam dah sembang panjang sebelum berpisah mesti berjabat tanagn dulu... berjumpa pun berjabat tangan jugak... kalau dah bergaduh, berjabat tangan itu tanda berdamai...


keempat

sistem kekeluargaan dalam melayu ni, kita selalu bagi cam nickname la kat family kita kan, cam 'along' 'angah' 'achik' sampai la dah kepangkat jadi bapa/mak saudara pon jadi 'pak long' 'mak ngah' sampai la ke datuk pon 'tok long'.. hmmm kalo moyang lak...tah le huhu terfikir gak aku ade ke kaum len, india, cina sistem camni ek???


kenape mamat aku la ni ade kat bawah post nih...hmmm
tak tercapai akal ku..


4 comments:

::FAIZ:: said...

Nice Entri....

me_nazri said...

thanks...:)

ASRUL ANWAR said...

soklan...
org yg bukan bangsa Melayu, tp Islam...do they practise the same?

btw, nice writing..aku sukee...hehe

me_nazri said...

more to budaya melayu la.... mungkin yee...